Reportáž Jenda Kohout

Miroslav Čermák 1870 F     0 - 1 Jan Kohout 1976 F
Bohuslav Kroužek 1740 N     0 - 1 Daniel Zikmund 1975 F
Jiří Kuta 1664 N     0 - 1 Jan Najman 1911 F
Jiří Langr 1643 F     0 - 1 Luboš Drahotský 1893 N
Michal Nekvinda 1636 N     1 - 0 Martin Tomášů 1641 F
Šimon Chvátil 1527 F     1 - 0 Lubomír Martínek 1692 F

1. kolo Krajské soutěže – pro Sobotku velký svátek, neboť v této soutěži v rámci Královéhradeckého kraje měla svou premiéru ! Kapitán hostů překvapil své spoluhráče, i domácí ORTEX vkusnými bílými dresy, které měly dopomoci ke kýženému vítězství. V zápase domácím chyběly některé opory – především talentovaný Vojtěch Wagner a zkušený Jaroslav Hubáček. Náhradníci je však nahradili více než úspěšně, i když Sobotka nastoupila kompletní !
  Na 1. šachovnici zvolil domácí Tomáš Ptáček proti svému silnému soupeři pevné zahájení dámským pěšcem (podobně zahájil též domácí hráč na 3.a 5. šachovnici) vyrovnaném průběhu získal černý sice dvojici střelců, bílý měl ale v moci silné postavení jezdce na d5. Bylo vidět, že se ani jednomu hráči nechce zbytečně riskovat a tak byla zaznamenána brzy remíza, nakonec důležitá.
  ORTEX se ale brzy dostal do trháku – dvoubodového vedení. Na 8. šachovnici získal mladý Šimon Chvátil proti zkušenému Martínkovi v zahájení pěšce, za kterého měl bílý sice slibnou iniciativu, ale po nepřesném pokračování dokonce přehlédl ztrátu figury a tím i brzy partie. Podobně se vedlo dalšímu mladému hráči Hradce – Michalovi Nekvindovi. Po vyrovnané hře v zahájení se partie přiostřila. Martin Tomášů ale nepřesně spočítal kombinaci a výsledkem byla hra, kde měl hradecký hráč dvě věže a střelce proti dámě. Po zjednodušení se hrála koncovka, kde měl bílý střelce navíc, ale černý hrozil postupem pěšce do dámy. V této fázi prokázal hradecký mladík dobrou techniku, vrátil střelce a přešel do jasně vyhrané koncovky.
  Za stavu 2,5:0,5 pro Hradec to nevypadalo se soboteckým týmen moc dobře. Joska Kovář stál již od počátku velmi podezřele se zkušeným Jirkou Bielavským, ostatní partie ale začaly postupně obracet ve prospěch Sobotky. První zvedl pomyslný prapor kapitán družstva Luboš Drahotský. V otevřené hře se mu podařilo „obrat“ Jirku Langra o nějaké pěšce, převést partii do koncovky nestejných střelců, kde ale také nestejný počet pěšců rozhodl o snížení stavu na 1,5:2,5.
  To se ale již začaly objevovat větší či menší časové tísně. Srovnání stavu zařídil hezkým výkonem Honza Najman. Také tady se hrála jakási zavřená hra s dámským pěšcem, černý ale pohodlně vyrovnal a nakonce rozhodla síla dvojice střelců.
  Brzy na to skončlilpartie na 3. a 4. desce. Mirek Čermák je známý jako nekompromisní útočník,proto proti němu hrál Honza Kohout (host z Jičína) pevně a opatrně se snahou získat poziční převahu. To se nakonec podařilo. V časové tísni soupeře obětoval (nebo spíše ztratil) hráč Sobotky pěšce, převaha ale byla nadále na straně černých figur. Partie skončila nečekaně, když Mirek Čermák přehlédl ztrátu figury a okamžitě vzdal. Při přesné hře měl šanci partii udržet, ale časová tíseň by byla nadále nepříjemná. Ve skandinávské hře Bohouše Kroužka si Daniel Zikmund udržoval stále malou převahu, kterou nakonec uplatnil k důležitému vítězství, když upletl na soupeře matovou síť. Objektivně řečeno, i zde měl ale hradecký hráč při přesné hře remízové šance. Poslední se dohrávala partie na 2. šachovnici, ovšem již za rozhodnutého stavu. Jirka Bielavský využil nepřesnosti svého soupeře v zahájení a celou partii tlačil a utahoval šrouby. Když se již zdálo, že je Joska Kovář z nejhoršíhovenku, získal Jirka nějaké pěšce a převahu uplatňoval. Partie skončila hrubou chybou soboteckého hráče a ztrátou věže.Zápas byl velice napínavý a vyrovnaný, nakonec rozhodlo více chyb na straně hradeckých borců.
  Ve 2. kole přijede do Sobotky favorit – Spartak Vrchlabí a tak se máme na co těšit.

Zapsal J. Kohout

Naši sponzoři